De school is dicht, dat maakt het natuurlijk hartstikke aantrekkelijk om als student het schoolwerk even uit te stellen en flink aan het werk te gaan. Maar dan appt een ouder een foto van drie BBL’ers die samen op de ‘normale’ schooldag met digitale lessen en opdrachten aan de slag zijn. Of hoor je van een docent dat een groot deel van de klas na het afsluiten van een digitale les, online blijft en met elkaar aan ‘de praat’ blijft over het werk en stage.
Leerbedrijven die de moed hebben om, ondanks de onzekere tijd, een stageplek te bieden of een BBL’er in dienst neemt die komend schooljaar met een opleiding begint. Omdat ze uit ervaring weten dat als je nu niet investeert in jonge mensen, het probleem van personeelstekort als een boemerang op je afkomt als de economie weer aantrekt. Leerbedrijven die meedenken met de school over hoe straks toch de Proeve van Bekwaamheid kan worden uitgevoerd. Praktijkopleiders die ook nu tijd vrijmaken om met de leerling in gesprek te gaan hoe ze het aanpakken nu de school dicht zit en ze motiveren om de opdrachten te maken en de digitale lessen te volgen.
Docenten die snel moeten schakelen en hun best doen om de studenten te helpen door via Teams, Hangout, Zoom of Skype de lesstof aan te bieden. Met strakke Powerpoints, e-learnings of met een gelikte kwis de lesstof aantrekkelijk weten te maken. Onderwijsteams die zich suf piekeren om te zorgen dat er kwaliteit wordt geleverd en er verantwoord een diploma kan worden afgegeven.
In deze onzekere tijd is het goed om ook bij positieve zaken stil te staan. Daarom bij deze een pluim voor studenten, leerbedrijven, praktijkopleiders, docenten en alle anderen die hun uiterste best doen en samen zorgen voor een succesvolle opleiding.